نقد و بررسی کوادروتور فانتوم ۴

اگر به خاطر داشته باشید شرکت DJI  کوادکوپتر فانتوم ۳ خود را در دو مدل معرفی کرد و مدتی پس از آن از نسخه استاندارد و ۴K فانتوم ۳ با برد وای‌فای بیشتر رونمایی به عمل آورد. این پرنده توانمند مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های پروازی که برای یک پرواز ایمن و لذت‌بخش لازم است را همراه خود ارائه می‌کند. پرنده‌های Phantom 3 شرکت DJI اولین پرنده‌های سری فانتوم این شرکت بشمار می‌رفتند که از قابلیت رکورد ویدئو با کیفیت ۴K برخوردار بودند. حال تقریبا پس از ۶ ماه این شرکت پیشرو در زمینه ساخت پهپاد از Phantom 4 پرده‌برداری کرده است. کوادکوپتر فانتوم ۴ از بدنه‌ای یکپارچه و با ساختاری منیزیمی بهره می‌برد و به حسگرهای پیشرفته‌ای مجهز گردیده که قابلیت‌های پروازی و کنترل آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این به لطف برخورداری از سیستم مدیریت هوشمند انرژی، مصرف باتری در کوادروتور فانتوم ۴ کاهش یافته و این پرنده می‌تواند تا ۲۸ دقیقه پرواز کاربر را همراهی کند.

12

 

  • گیمبال مجهز به لرزشگیر
  • مجهز به دوربینی با قابلیت فیلمبرداری ۴K
  • امکان ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی خام و با فرمت JPEG
  • حسگر تشخیص بصری برای جلوگیری از برخورد با موانع
  • بدنه ای یکپارچه و با ساختاری منیزیمی
  • دستیابی به حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت در حالت Sport
  • امکان دنبال کردن سوژه‌های متحرک و در حال حرکت
  • کنترل پرواز با لمس بر روی نمایشگر دیوایس متصل (TapFly)
  • مدت‌زمان پرواز تا ۲۸ دقیقه

 

شرکت DJI کوادروتور فانتوم ۴ را به دوربینی با حسگر ۱۲ مگاپیکسل مجهز کرده است که می‌تواند ویدئوهای DCI 4K را با سرعت‌‌های ۲۴ و ۲۵ فریم بر ثانیه و ویدئوهای UHD 4K را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رکورد کند. علاوه بر اینکوادکوپتر Phantom 4 قادر است تا فیلم‌هایی با رزولوشن فول اچ‌دی ۱۰۸۰p را با سرعت بالای ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کند که برای خلق ویدئوهای اسلو-موشن ایده‌آل است. همچنین با پهباد فانتوم ۴ می‌توان عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی خام DNG RAW و عکس‌هایی با فرمت JPEG را به ثبت رساند. از جمله امکاناتی که دوربین کوادروتور فانتوم ۴ از آن بهره می‌برد می‌توان به قابلیت عکاسی پی‌در‌پی و HDR و همچنین حالت تصویربرداری تایم-لپس اشاره داشت.

dji phantom 4 rev 02

 

کامپیوتری شدن کنترل پرواز در پهپاد موضوع جدیدی نیست و خود DJI جزو اولین شرکت‌هایی بشمار می‌رود که توانست کنترل درون‌ها را هوشمند و مکانیزه کند ولی کوادکوپتر فانتوم ۴ در این زمینه به حسگرهای جدیدی مجهز شده که آن را در زمره برترین‌ها قرار می‌دهد. از دو حسگر جدیدی که در جلوی این پهپاد تعبیه شده‌اند یکی برای ممانعت از برخورد با موانع هنگام بازگشتن به محل پرواز کاربرد داشته و دیگری هنگام دنبال کردن سوژه‌های متحرک و در حال حرکت به کار می‌آید. ویژگی دیگری که در این پهپاد قرار داشته و از کوادکوپتر فانتوم ۳ به ارث رسیده سیستم موقعیت‌یابی بصری برای مکان‌یابی در محیط بسته است که در توضیحات سیستم کنترل پروازی این پرنده به طور کامل به آن خواهیم پرداخت

 

dji phantom 4 02

 

همیشه یکی از محدودیت‌هایی که در پهپادهای عمود-پرواز نسبت به پهپادهای مجهز به بال وجود دارد عدم دستیابی به سرعت‌های بالاست. اما DJI سعی نموده تا در کوادروتور Phantom 4 این محدودیت را بسیار کمرنگ کرده و پرواز با سرعت بالا را نیز به قابلیت‌های این پرنده‌ بیافزاید. به همین منظور این شرکت حالت پروازی جدیدی موسوم به Sport را به کوادکوپتر فانتوم ۴ آورده که آن را قادر می‌سازد تا با حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت به پرواز درآید. به نظر می‌رسد این سرعت برای دنبال کردن سوژه‌های متحرک سریع و عقب نماندن از آن‌ها کاملا کافی و ایده آل باشد. از آنجایی که ممکن است در شرایطی نیاز باشد تا سرعت پرنده کاهش یابد، DJI برای این مواقع نیز از سیستم ترمز استفاده کرده که سرعت پرنده را به نصف کاهش می‌دهد.

سیستم کنترل پرواز DJI Phantom 4

مکان‌یابی (GPS)

به دلیل پیچیده بودن سیستم پروازیِ پرنده‌هایی که در حالت عمودی هم پرواز می‌کنند و با رادیو-کنترل کنترل می‌شوند، این تجهیزات وابستگی شدیدی به اطلاعات GPS و مکان‌یابی دقیق دارند تا پروازی ایمن با پایداری بالا داشته باشند. از آنجایی که امکان کنترل کاملاً دستی پهباد فانتوم ۴ وجود دارد، بسیاری از کاربران مخصوصاً فیلم‌برداران برای ضبط ویدئو‌هایی با حرکات نرم (Smooth Shoot) از حالت‌های دستیار GPS کمک می‌گیرند. زیرا زمانی که GPS در حالت معمولی فعال باشد، پرنده فقط در محدوده مشخصی می‌تواند حرکت کند ولی با کمک گرفتن از حالت‌های دستیار GPS، می‌توان در عین موقعیت‌یابی پرنده، محدوده پروازی آن را بیشتر کرد.

dji phantom 4 review drone with

سیستم موقعیت‌یابی بصری برای مکان‌یابی در محیط بسته

این سیستم با استفاده از یک دوربین طراحی‌شده در کوادکوپتر فانتوم و همچنین با کمک امواج صوتی، تعادل و پایداری پرنده را در محیط‌های بسته حفظ می‌کند. از آنجایی که در محیط‌های بسته مکان‌یابی دقیق از طریق GPS تقریباً امکان‌پذیر نیست، DJI از این فناوری استفاده کرده است تا این مشکل را برطرف کند. این فناوری به پهباد فانتوم ۴ امکان می‌دهد که موقعیت خود را شناسایی کرده و زمانی که دکمه‌های کنترل‌کننده را رها می‌کنید در همان حالت باقی بماند. همچنین به‌محض استفاده از رادیو-کنترل به فرمان واکنش نشان می‌دهد و حرکت می‌کند.

جلوگیری از برخورد با موانع

یک دوربین کوچک که بالای هر پایه تعبیه شده است این امکان را فراهم می‌آورد تا پرنده با دقت بالایی موانع موجود در مسیر را تشخیص داده و با کاهش سرعت و یا متوقف کردن خود مانع از برخورد با آن شود. با فعال نمودن این سیستم، در وهله اول پرنده پرواز خود را به نحوی تنظیم می‌کند که مانع را دور زده و از آن عبور کند و تا حد ممکن حرکت خود را متوقف نکند. همچنین خلبان هشدارهای صوتی و بصری را بر روی دیوایس متصل به کنترلر دریافت می‌کند که وی را از وجود مانع آگاه می‌سازد. لازم به ذکر است که این ویژگی هنگام حالت خودکار بازگشت امن به خانه (محلی که پرنده از آنجا شروع به پرواز کرده است) نیز عمل خواهد کرد.

کنترل پرواز با لمس بر روی نمایشگر

یکی دیگر از امکانات جدیدی که به پهباد فانتوم ۴ راه پیدا کرده حالت TapFly است. با فعال کردن این حالت می‌توان کنترل پرنده را با لمس بر روی نمایشگر تبلت یا موبایل متصل به کنترلر انجام داد. در این حالت پرنده در مسیر مستقیم پرواز می‌کند اگر مانعی بر سر راه آن قرار بگیرد به لطف حسگر جلوگیری از برخورد موانع، پرنده از حرکت بازمی‌ایستد تا به مانع برخورد نکند.

final 12

 

دنبال کردن سوژه‌های متحرک و در حال حرکت

دوربین داخلی کوادروتور فانتوم ۴ به فناوری تشخیص سوژه مجهز گردیده و این امکان را برای پرنده فراهم می‌آورد تا تصویر را بر روی سوژه متمرکز کرده و آن را به طور کامل دنبال کند. این ویژگی برای متمرکز شدن تصویر بر روی چهره، حیوانات و … ایده آل است. برای این منظور تنها کافیست تصویر سوژه که در کادر تصویر نمایان است را لمس کرده تا دوربین پهباد فانتوم بر روی آن متمرکز شود. ضمنا در تمام مدتی که پرنده سوژه را دنبال می‌کند، کادر بندی تصویر به نحوی صورت می‌گیرد که سوژه مورد نظر در وسط کادر واقع شود.

حالت‌های پروازی بهینه شده

حالت نرمال یا استاندارد: در حالت پروازی نرمال حسگرهای تشخیص موانع و دنبال کردن سوژه فعال و قابل استفاده خواهند بود.

حالت اسپرت: در این حالت تمرکز ویژه‌ای بر روی دستیابی به حداکثر سرعت پرنده شده است.

حالت Atti: در این حالت ارتفاع و سطح کوادکوپتر فانتوم ثابت مانده ولی امکان تغییر جهت وجود دارد که برای ثبت فیلم‌های روان Smooth کاربرد دارد.

ثبت جزئیات و گزارش پروازها به صورت خودکار

پهباد فاتنوم ۴ به طور خودکار جزئیات و گزارشات هر پرواز را به خاطر سپرده و در حافظه خود ذخیره می‌کند: از مدت‌زمان پرواز و مسافت پیموده شده گرفته تا مسیر، مکان‌ها و سرعت‌‌های پروازی. این گزارش‌ها اعم از داده‌های پروازی کاربر به طور کامل ثبت شده و هنگام بروز مشکل و یا نیاز به راهنمایی به DJI کمک می‌کند تا بتواند پشتیبانی بهتری به کاربر ارائه کند.

آیرودینامیک و پایداری بهبود یافته

بدنه سبک، یکپارچه و ساختار منیزیمی کوادروتور فانتوم ۴ سبب شده تا آیرودینامیک این پرنده به میزان قابل توجهی بهبود یابد. گیمبال متصل به پرنده تا حدودی به بدنه آن نزدیک‌تر شده و مرکز گرانش گیمبال به مرکز پرنده نیز متمایل شده که پایداری پهباد فانتوم ۴ را افزایش می‌دهد.

drone dji phantom 4 pro plus with bill and 2 years warranty

 

پرواز با سرعت بالا به همراه ترمز

برای دستیابی به حداکثر سرعت کوادکوپتر فانتوم ۴ حالت پروازی اسپرت در این پرنده قابل انتخاب است که تجربه پرواز با سرعت بالا را ممکن می‌کند. این ویژگی از مهم‌ترین مزیت‌های پهباد فانتوم ۴ نسبت به پهباد فانتوم ۳ بشمار می‌رود و آن را نسبت با دیگر پرنده‌های کوادکوپتر فانتوم برتری می‌دهد. این قابلیت به کمک افرادی می‌آید که قصد دنبال کردن سوژه‌های متحرک را دارند. همچنین برای مواقعی که نیاز به کم‌ کردن سرعت است می‌توان با استفاده از ترمز سرعت پرنده را کاهش داد.

مدت‌زمان پرواز

سیستم مدیریت هوشمند مصرف انرژی و همچنین برخورداری از باتری با ظرفیتی بیشتر در پهباد فانتوم ۴ سبب شده تا مدت‌زمان پرواز با آن نسبت به پهباد فانتوم ۳ افزایش یابد. در صورتی که GPS غیرفعال باشد این پرنده قادر است تا با هر بار شارژ کامل باتری خود برای حداکثر ۲۸ دقیقه پرواز کاربر را همراهی کند.

گیمبال مجهز به لرزشگیر و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی

اگر یک تصویربردار حرفه‌ای باشید و یا اگر برای سرگرمی قصد عکاسی و فیلم‌برداری با پرنده خود را داشته باشید کوادکوپتر فانتوم ۴ پهپادی است که بهترین قابلیت‌های تصویربرداری را در اختیارتان قرار می‌دهد. کوادروتور فانتوم ۴ از گیمبالی مجهز به لرزشگیر و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که می‌تواند ویدئوهای ۴K را با سرعت‌های ۲۴، ۲۵ و ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین می‌توان ویدئوها را با رزولوشن فول اچ‌دی ۱۰۸۰p و با سرعت بالای ۱۲۰ فریم بر ثانیه رکورد کرد که برای خلق ویدئوهای اسلو-موشن ایده آل است. همچنین می‌توان از طریق درگاه میکرو SD تعبیه شده، عکس‌ها و فیلم‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن بر روی کارت های حافظه میکرو SD ذخیره نمود.

ثبت عکس‌های خام ۱۲ مگاپیکسلی

DJI دوربین این پرنده را فقط مخصوص گرفتن فیلم‌های حرفه‌ای طراحی نکرده بلکه نگاهی ویژه‌ به قابلیت‌های عکسبرداری آن داشته است. کوادکوپتر Phantom 4 قادر است عکس‌های خام ۱۲ مگاپیکسلی و یا عکس‌هایی با فرمت JPEG را به ثبت رساند.از جمله امکاناتی که دوربین این پرنده از آن بهره می‌برد می‌توان به قابلیت عکاسی پی‌در‌پی و HDR و همچنین حالت تصویربرداری تایم-لپس اشاره داشت.

رزولوشن و سرعت‌های فیلمبرداری با فانتوم ۴

DCI 4K (4096 x 2160): ۲۴p, 25p
UHD 4K (3840 x 2160): ۲۴p, 25p, 30p
۲٫۷K (2704 x 1520): ۲۴p, 25p, 30p
۱۰۸۰p (1920 x 1080): ۲۴p, 25p, 30p, 48p, 50p, 60p, 120p
۷۲۰p (1280 x 720): ۲۴p, 25p, 30p, 48p, 50p, 60p

dji phantom 4 pro drone review 22 1500x1000

 

پروفایل رنگی پیشرفته برای فیلمبرداری حرفه‌ای

فیلمبرداری در محیط باز و در شرایط پرنور برای مثال زیر نور مستقیم آفتاب باعث می‌‌شود که بسیاری از جزئیات را از دست بدهید. به همین منظور می‌توان از محدوده دامنه پویای بالای دوربین این پرنده (Cine-D و D-Log) بهره برد و تیرگی‌ها و روشنی‌ها را به تفکیک و با دقت بالا در تصویر به ثبت رساند.

لنز واید با زاویه دید ۹۴ درجه

دوربین کوادروتور فانتوم ۴ به یک لنز واید با زاویه دید ۹۴ درجه مجهز است. ابن لنز درحالی‌که به‌اندازه کافی عریض است و زاویه دید مناسبی در اختیار قرار می‌دهد، اعوجاج کم‌تری نسبت به لنزهای فیش‌آی (Fish-eye) دارد. همچنین میزان باز بودن دهانه دیافراگم این لنز برابر با f/2.8 بوده و شامل ۸ عدسی کروی و ۱ عدسی غیر کروی است.

گیمبال بهبود یافته

طراحی جدید و U شکل گیمبال پهباد فانتوم ۴ به گونه‌ای است که هر دو طرف دوربین را به طور کامل دربر گرفته و سبب می‌شود تا نگرانی از بابت لرزش‌ و وزش باد شدید وجود نداشته باشد. همچنین طراحی این گیمبال با بکارگیری فنر برقرار کننده تعادل همراه بوده که سبب می‌شود لرزش دوربین به حداقل میزان ممکن رسیده و تصاویر با کمترین لرزش به ثبت رسند.

نرم‌افزار خلبانی DJI Go

مشاهده و کنترل همزمان

از طریق اپلیکیشن اختصاصی DJI Go می‌توان به‌ صورت زنده و همزمان از طریق دوربین هلیشات فانتوم ۴ پرواز پرنده را مشاهده کرده و اقدام به ثبت عکس و یا شروع به فیلم‌برداری نمود.

نمایش زنده بر روی YouTube (استریم)

می‌توان پرواز خود را به طور همزمان و به صورت زنده بر روی کانال یوتیوب نمایش داد.

انتقال ویدئوهای ضبط شده

به منظور مشاهده و یا ویرایش فیلم‌های رکورد شده توسط فانتوم ۴ می‌‌توان همان لحظه آن‌ها را به گوشی موبایل و یا تبلت خود انتقال داد.

ویرایش عکس‌ها و فیلم‌ها

از طریق این اپلیکیشن می‌توان بر روی عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده افکت‌ها و جلوه‌های مختلف را اعمال نموده و آن‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت.

ذخیره‌سازی یکپارچه

تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که با محصولات DJI به ثبت می‌رسد همگی در یک آرشیو منظم ذخیره‌سازی می‌شود که دسترسی و به اشتراک گذاشتن آن‌ها را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

اشتراک‌گذاری بر روی شبکه‌های اجتماعی

می‌توان عکس‌ها و فیلم‌ها را از طریق اپلیکیشن DJI Go به طور مستقیم بر روی شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله فیس‌بوک، توییتر، Tumblr و SkyPixel به اشتراک گذاشت.

c1 i2 4430db837accbf6f1f70156b58c007a1

 

نقشه و رادار زنده

استفاده از اپلیکیشن اختصاصص DJI این امکان را پدید می‌آورد که موقعیت خود و یا پلتفرم پروازی خود را بر روی یک نقشه زنده مشاهده کنید. همچنین می‌توان گزارشی از مکان‌هایی که اقدام به فیلم‌برداری نموده‌اید را بدست آورد.

مدیریت اکانت DJI

با استفاده از نرم‌افزار DJI Go می‌توان به اکانت DJI خود و تمام اطلاعات آن دسترسی داشت.

شبیه‌ساز پرواز

یکی از قابلیت‌های جالب نرم‌افزار خلبانی اختصاصی DJI، شبیه‌سازی پرواز است. می‌توانید قبل از اینکه با کوادکوپتر فانتوم خود پرواز کنید، با این برنامه پرواز‌های آزمایشی را انجام داده و بعد از تمرین بیشتر، با کوادکوپتر فانتوم خود پرواز واقعی را تجربه کنید. گزارش دقیقی اعم از مدت پرواز و فیلم‌ها و عکس‌های گرفته‌شده پرواز‌های شما ثبت می‌شود و می‌توانید بعد از هر پرواز جدید، عملکرد خود را ارزیابی کنید.

دیگر ویژگی‌ها

ماژول دوگانه قطب‌نما و واحد اندازه‌گیری داخلی

ماژول دوگانه قطب‌نما و همچنین واحد اندازه‌گیری داخلی دوگانه که در پهباد فانتوم ۴ کوچک‌ترین تغییر جهت و افزایش یا کاهش شتاب پرنده را شناسایی و ثبت کند. این اطلاعات به سیستم کنترل اصلی دستگاه فرستاده می‌شود تا کنترل پرواز، دقیق‌تر و ایمن‌تر صورت گیرد.

DJI SDK

کوادروتور فانتوم ۴ به طور کامل با DJI SDK سازگار است. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند به حسگرهای اضافی دسترسی داشته باشند و اپلیکیشن‌های خود با ویژگی‌های متنوع را برای این محصول طراحی کنند.

 

 

دیدگاه‌ها ۲

*
*


4 + = 12

    مریم پاسخ

    موجود هست قیمتش چقدره

      عادل سرلک پاسخ

      نه متاسفانه موجود نیست