هواپیماهای بدون سرنشین مین یاب!

هواپیماهای بدون سر نشین تا ابد:
هواپیماهای بدون سر نشین

هواپیماهای بدون سرنشین همراه با هوش مصنوعی پتانسیل رهایی از دنیای مین های خطرناک را دارند
پهباد
هواپیماهای بدون سر نشین
هواپیماهای بدون سر نشین

در سال ۲۰۱۶ ، اخبار مربوط به یک پهپاد در حال توسعه که قادر به نقشه برداری ، کشف و منفجر کردن مین های زمینی است، پخش شد.

این هواپیمای بدون سرنشین به عنوان “Mine Kafon Drone (MKD)”نامیده شده و هدف آفرینندگان آن به طرز باورنکردنی جاه طلبانه بوده است: پاک کردن جهان از تمام زمین‌های مین طی ۱۰ سال آینده.

پهواپیماهای بدون سر نشین

Mine Kafon Drone (MKD)

عکس برای Mine Kafon Drone (MKD)

 

به سرعت در سال ۲۰۲۰ ، هواپیمای بدون سرنشین MKD بیش از ۲۱۰،۰۰۰ دلار در کیک‌استارتر جمع آوری کرده است، هشتاد و سه هزار دلار بیشتر از هدف اصلی خود! اگرچه هنوز به بازار ارائه نشده‌است.

اما به نظر می رسد به زودی در دسترس خواهد بود.

جدیدترین بروزرسانی در صفحه MKD Kickstarter از ژانویه سال جاری است. این بخش به تفصیل پیشرفتی را که استارتاپ انجام داده است ، از جمله آزمایش‌ها و نمونه‌‌های اولیه ، وهواپیماهای بدون سرنشین ردیاب زمین‌های مین و نقشه بردار بالاخره آماده تولید هستند، پرداخته است.

با این حال ، در چهار سال گذشته اتفاقات زیادی افتاده است و MKD دیگر تنها شرکتی نیست که برای کشف مین های زمینی روی پهپاد کار می کند.

در این مقاله ، می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که چرا هواپیماهای بدون سرنشین اینقدر با اهمیت هستند و به فناوری پهپادهای مختلفی که تولید می شوند تا چنین نیازهای بی نظیری برآورده شوند.

 

چرا پهپادهای مخصوص تشخیص زمین‌های مین در حال توسعه هستند؟
هواپیماهای بدون سر نشین

دلیل این که هواپیماهای بدون سرنشین خنثی‌کننده مین (یا پیدا کردن مین) از اهمیت بالایی برخوردارند این است که هر روزه مردم زیادی در سراسر جهان در اثر زمین‌های مین کشته می‌شوند.

 

 

“از سال ۱۹۷۵ مین های زمینی زیر بیش از ۱ میلیون نفر منفجر شده و در حال حاضر تصور می شود که ۸۰۰ نفر در ماه کشته می شوند. به نظر می‌‌رسد امیدی برای پایان دادن به قتل عام وجود ندارد. در ۶۴ کشور در سراسر جهان  حدود ۱۱۰ میلیون مین در زمین مناطق مختلف است.”

-یونیسف

 

در سراسر جهان ، ده‌ها شرکت و بخش خصوصی به ازبین بردن مین‌ها بطور امن اختصاص داده شده‌اند.

اما روشهای آنها معمولاً به قدم زدن افراد در زمین‌های مین به همراه ردیاب فلزی نیاز دارد. پس از پیدا کردن مین ، استخراج آن نیز به صورت دستی انجام می‌شود ، یعنی این افراد برای خنثی سازی مین در طول کار خود در معرض خطر انفجار قرار دارند.

یک هواپیمای بدون سرنشین جایگزین بسیار کارآمدتر و ایمن تری است و این امر یکی از برجسته ترین هواپیماهای بدون سرنشین را برای همیشه جایگزین افراد قرار می دهد ، جایی که هواپیماهای بدون سرنشین به معنای واقعی کلمه می توانند جان انسان‌ها  را نجات دهند.

طبق جدیدترین به روزرسانی MKD ، آنها قبلاً با ۵۰ بخش در تماس بوده‌اند که علاقه مند به هواپیماهای بدون سرنشین نقشه بردار و ردیاب مین‌ها هستند ، از جمله “سازمان‌های نهادی مردمی، دولت و فروشندگان محصولات خنثی‌سازی مین‌ها “.

دانشگاه بینگامتون در حل توسعه دادن یک پهباد خنثی کننده مین با قدرت هوش مصنوعی است.
پهباد

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ، MKD تنها بازیکن در بازی پهپادهای خنثی کننده مین نیست.

محققان دانشگاه بینگامتون در تلاشند تا با استفاده از پهبادهای تجاری ارزان قیمت مجهز به سنسورهای مادون قرمز برای جمع آوری داده های بصری ، که بعدها برای تشخیص نشانه‌های مین می‌توان از آن استفاده کرد.

استفاده از پهبادهای تجاری نکته مثبتی در این قضیه است ولی چون بسیار مقیاس‌پذیر است بررسی داده‌های بصری توسط انسان مانعی برای مقیاس دادن به این دستیابی شده‌است.

این زمانی است که نیاز به هوش مصنوعی مطرح می‌شود.

هواپیماهای بدون سر نشین
پهباد

محققان با استفاده از یادگیری ماشین سعی بر این داشتند که به یک نمومه آموزش دهند تا در داده‌های بدست آمده از پهبادهایی که به مین‌ها واکنش نشان می‌دهند، الگوریتم‌ها را تشخیص دهند. همه آزمایش‌های اولیه بسیار امیدوار کننده بوده‌اند.

این رویکرد حتی برای یافتن برخی از مینهای بسیار دشوار به عنوان معادن “پروانه” اتحاد جماهیر شوروی PFM-1 ، که هنوز هم در مناطقی از افغانستان از جنگ اتحاد جماهیر شوروی و افغانستان اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ پراکنده شده‌اند، ثبت‌شده است.

شناسایی این معادن به دلیل کوچک بودن آنها و این واقعیت که فلز جزء غالب طراحی آنها نیست و دشوار است ، اما محققان در دانشگاه بینگامتون نشان داده‌اند که هوش مصنوعی آنها می تواند این معادن را پیدا کند.

نتیجه این آزمایش‌های موفقیت‌آمیزاین است که اگر رویکرد آنها بتواند مین‌های کوچکی را پیدا کند، احتمالاً برای سایر اقدامات مین‌زدایی نیز موفق خواهد بود.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*


2 + 8 =