اصول اولیه و مقدمه‌ کار با کوادکوپتر ها

این مقاله را برای افراد مبتدی قرار دادیم، کسانی که سوال براشون پیش میاد که از کجا شروع کنیم یا چطور از کوادکوپتر استفاده کنیم. بعد از خوندن این مقاله شما مقدمه  پرواز با کوادکوپتر رو یاد می‌گیرید. 

انواع چرخش ها

رول Roll

به همین صورتی‌ که توی عکس می‌بینید رول یعنی‌ حرکت در حول محورX. به اصطلاح، کوادکوپتر از پهلو می‌چرخه. این وقتی‌ اتفاق میفته که سرعت دوتا از ملخ‌ها در یک سمت زیاد و در سمت دیگه کم می‌شه.

پیچ Pitch

یعنی‌ حرکت دورانی حول محور Y. در این حالت جلو و عقب کوادکوپتر به بالا و پائین می‌چرخه درحالی که مرکز کوادکوپتر ثابت میمونه، درست مثل حالت رول، با کم و زیاد شدن سرعت ملخ این چرخش صورت میگیره.

یا Yaw

این حرکت مثل چرخوندن فرفره میمونه، کوادکوپتر حول محورZ می‌چرخه در حالی‌ که مرکز ثابت میمونه. در این حالت سرعت دو ملخی که به صورت قطری در مجاورت هم قرار دارند زیاد می‌شه و سرعت ملخ‌های کناری کم می‌شه.

تراتل Throttle

این حالتی هست که کوادکوپتر بطور کامل بالا یا پائین میره. در این حالت سرعت تمام ملخ‌ها کم یا زیاد می‌شه.

ایجاد موازنه یا حفظ تعادل

 معمولاً کوادکوپتر برای حفظ تعادل از سه حالت استفاده می‌کنه. چرا گفتم معمولاً، چون در برخی‌ از کوادکوپتر همهٔ حالتها وجود نداره.

حالت دستی‌

این حالتی هست که تمام کنترل کوادکوپتر بدست هدایت کننده صورت میگیره. 

حالت اتوماتیک

تو این حالت همینطور که اسمش پیداست، تعادل کوادکوپتر به صورت خودکار انجام میگیره که برای نو آموزان پیشنهاد می‌شه که با این حالت شروع کنن به پرواز، چون این حالت سختیه حفظ تعادل دستی‌ رو نداره.

حالت جی‌پی‌اس

این حالت رو بهش حالت نگه دارندهٔ جی‌پی‌اس گفت می‌شه، که مثل حالت اوتو ماتیک میمونه ولی‌ با کمک جی‌پی‌اس انجام می‌شه.

همینطور که گفتم سخت‌ترین حالت، استفاده از حالت دستی‌ هستش ولی‌ در عوض اختیار بیشتری برای مانور بهتون میده و لذتش بیشتره.

نکات مهم

قبل اینکه شروع به پرواز کنید یک سری نکته‌هایی‌ هست که بهتره رعایت کنید، تا آسیبی به کوادکوپتر یا کسی‌ وارد نکنید

کوادکوپترتون رو تو خونه امتحان نکنید، چون احتمال اینکه بزنید خونرو داغون کنید زیاده. حالا خود کوادکوپتر بکنار.

کوادکوپترو ببرید یه جا که کسی‌ زیاد نزدیکش نباشه تا با هنرنماییتون کوادکوپتر رو تو سر کسی‌ خورد نکنید. بعضی‌ از این کوادکوپترها موتور قوی دارن و می‌تونن برش عمیق ایجاد کنن.

سعی‌ کنید جایی از کوادکوپتر استفاده کنید که یه محیط باز باشه که اطرافش درخت، سیم برق، خونه همسایه، و از اینجور موانع نباشه، چون خیلی‌ پیش اومده که استفاده کننده‌ها ، کوادکوپترشون یا رو درخت گیر کرده یا گم شده، یا وسط کابلها مونده.

برای شروع سعی‌ کنید با سرعت خیلی‌ کم و ارتفاع کم پرواز کنید، تا اول کنترلش کامل دستتون بیاد

برای شروع بهتره موقعی باشه که باد خیلی‌ کم باشه. شدت باد اگه زیاد باشه خیلی‌ راحت هدایت کوادکوپتر رو دستش میگیره و شاید اون آخرین باری باشه که کوادکوپترتونو می‌بینید.

 

توجه داشته باشید این نکات در مورد کوادکوپترهای مینی یا نانو نیست، اونا به کل داستانشون فرق می‌کنه. به عنوان مثال اونارو بیشتر باید تو خونه استفاده کرد نه بیرون، حتی باد با سرعت ۵ متر بر ثانیه هم برای بعضی‌ از اونا کافیه که تو هوا غیب بشن.

دیدگاه‌ها ۰

*
*


+ 4 = 7