ماشین کنترلی سوختی , ماشینهای نیترو حرفه ای

ماشین های رادیو کنترل سوختی (RC)

ماشین های رادیو کنترل (RC) ، مورد علاقه بسیاری از مردم هستند و در اکثر کشورهای دنیا در کلوپ های خاصی که بدین منظور تشکیل شده دوستداران ماشین های مدل حرفه ای کنار هم جمع شده واتومبیل های خود را با دستگاه رادیو کنترل از راه دور هدایت می کنند .

سرعت بعضی از این ماشین ها به حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و در شتاب اولیه ، بسیاری از آنها توانایی این را دارند تا تندروترین و پرشتاب ترین ماشین های واقعی را جا بگذارند .

ابعاد آنها از طول حدود ۲۵ سانتی متر و وزن ۸۰۰ گرم شروع شده و ماشین هایی نیز به طول حدود یک متر و وزن حدود ۲۰ کیلوگرم وجود دارند . ویژگی های ماشین های رادیوکنترل حرفه ای ، سرعت ، قدرت بالا و همچنین سیستم فنربندی و شاسی پیشرفته آنهاست .

ماشین های رادیو کنترل حرفه ای به دو صورت در بازار قابل فروش هستند ، آماده حرکت (RTR-Ready to Run) و دیگری به صورت کیت (Kit) .

این ماشین ها ، دارای گیربکس ، دیفرانسیل ، گاردان ، پولوس ، کمک فنر هیدرولیک ، سیلندر ، پیستون و میل لنگ درون موتور هستند . به طور کلی این ماشین ها در دو کلاس روی جاده (on Road) و خارج از جاده (Off Road) تولید می شوند که ماشین های خارج از جاده نیز به دو دسته کلی باگی (Buggy) و تراک (Truck) تقسیم می شوند .

february 002

اغلب ماشین های رادیو کنترل سوختی دو دیفرانسیل بوده و چهار چرخ آنها قابلیت حرکت دارند . (۴WD) برای کنترل این ماشین ها ، از یک فرستنده و گیرنده رادیویی که معمولاً روی باند فرکانسی ۲۷ مگاهرتز قرار دارد ، استفاده می شود . به طور معمول برد مسافتی این فرستنده و گیرنده حدود ۳۰۰ متر بوده که فاصله نسبتاً بالایی است .

ماشین های سوختی نیترو از ۲ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان قیمت دارند و ارتقا یا تیون کردن ( تقویت و اسپرت کردن ) آنها نیز از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان هزینه در پی خواهد داشت .

در ادامه چند سازنده معروف که در واقع بازار ماشینهای RC را در جهان در دست دارند به علاقمندان معرفی می کنیم :

۱- HPI : این کمپانی آمریکایی محصولات خود را تحت لیسانس در کشور تایوان می سازد که جدیدترین و قوی ترین محصول آن (Savage XL) با موتور ۵٫۹ cc هم اکنون موجود می باشد .
۲- TRAXXAS : این کمپانی آمریکایی ، محصولات خود را در تایوان می سازد که جدیدترین و قویترین مدل آن Revo با موتور ۳٫۳ cc ریس هم اکنون موجود است .
۳- Hobao Racing : این کمپانی معروف تایوانی ، در کشورهایی چون ژاپن ، آمریکا و تایوان نمایندگی های فروش متعددی دارد و تنوع محصولات آن بسیار بوده که هم اکنون انواع مختلف آن از کوچکترین موتور تا بزرگترین و قویترین موتور آن موجود می باشد .
۴- MCD Racing : این کمپانی یکی از معدود کارخانه های تولید کننده ماشین های کنترلی با موتور بنزینی می باشد که در ۵ سال اخیر رشد چشمگیری داشته و توانسته در مسبقات جهانی در هر دو کلاس On-Road و Off-Road مقام اول را کسب نماید . این کمپانی در ترکیه قرار دارد و به صورت حرفه ای تنها بر روی ماشین های چهار چرخ متحرک ( ۴WD ) بنزینی فعالیت می کند .

NitroCar1

سوخت این ماشینها به نیترو معروف است که به دلیل وجود ۱۰ الی ۴۰ درصد نیترومتان در ترکیب آن می باشد . قیمت هر لیتر سوخت حدوداً ۴۷۰۰۰ تومان و حجم باک این ماشینها که حدود ۵۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ سی سی است ، برای زمان حرکتی حدود ۲۰ دقیقه الی ۴۰ دقیقه کافی است و کاملاً اقتصادی می باشد . سوخت GEN2 از کمپانی Byron fuel یکی از پر طرفدارترین سوختهای دنیا و سوخت اصلی در مسابقات کمپانی kyosho می باشد .

 

حجم موتور این ماشینها متفاوت و از حدود ۲٫۵ cc الی ۶ cc می باشد که دارای سرعت ، دور موتور و شتاب متفاوت می باشد .

سرعت نهایی این ماشینها از حدود ۶۰ km/h تا ۱۲۰ km/h متغییر می باشد که بسته به حجم موتور و گیربکس آن است . همچنین این ماشین ها دارای شتاب بسیار بالا و دور از ذهن است که یکی از سریعترین آنها دارای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر ۴٫۲ ثانیه می باشد (Jato 3.3)

نکته بسیار جالب و جذاب در این ماشینها ، گیربکس اتوماتیک و در بعضی موارد دنده عقب می باشد که معمولاً یک تا سه دنده به جلو و یک دنده به عقب است که تعویض دنده ها به طور اتومات کاملاً محسوس و لذت بخش است .
موتور این ماشینها دو زمانه و تک سیلندر می باشد که دور موتور آنها حدود ۸۰۰۰ دور تا ۴۰۰۰۰ دور در دقیقه متغییر است که احتراق درون موتور نیز توسط یک شمع انجام می شود .

 

IMG 2391

سیستم سوخت رسانی به کاربراتور به طریقه توربو و از طریق خروجی از سیستم اگزوز می باشد که البته کاربراتور نیز بسیار حساس و دقیق بوده و قابلیت تنظیم در حالات مختلف را دارا می باشد و می توان با تنظیمات کاربراتور تغییرات محسوس و چشمگیری را در شتاب ، سرعت ، مصرف سوخت و خروجی اگزوز مشاهده کرد

 

از دیگر موارد لازم به ذکر قابلیت تنظیم ارتفاع ماشینها توسط سیستم فنربندی ( کمک و فنر ) می باشد که این کار به سادگی و ظرف چند دقیقه انجام می گیرد که البته تغییر ارتفاع بسته به کلاس ماشین متفاوت و معمولاً بین ۱ تا ۱۰ سانتی متر است .

نکته بسیار مهم و متمایز کننده این ماشین ها قابلیت تعمیر و تعویض قطعات آنهاست ، به طوریکه درون جعبه این ماشین ها دفترچه های مشخصات فنی همراه با نقشه های سه بعدی و شماره سریال فنی قطعات و مشخصات و ابعاد آنها به همراه یک ست آچارهای لازم وجود دارد که در صورت علاقمندی می توانید شخصاً و در غیر این صورت توسط متخصصین ما نسبت به تعمیر و تعویض اقدام نمایید .

همچنین زمان لازم برای آموزش اولیه حدود ۱ ساعت می باشد که پس از آن بسته به علاقه و تمرین می توانید مهارت خود را افزایش داده و کلیه حرکات نمایشی را بسیار زیباتر و جذابتر از اتومبیل واقعی انجام دهید که این آموزش همزمان با تحویل ماشین به صورت کاملاً رایگان است

71vw5v0P1SL. SX425

 

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*


4 + = 10